Legen har ordet

Som med andre aktiviteter og sport medfører det å hoppe på trampoliner en potensiell fare hvor man kan bli utsatt for uventede situasjoner. Ved bruk av trampoliner, på samme måte som mange andre treningsredskap, kan uhell oppstå når man kombinerer personer med forskjellige erfaringer, ulike vektklasser og tanker om hopping, sikkerhet og triksing. Derfor er det viktig å anvende trampoliner slik som det anbefales, samt å gjøre utgangspunktet for produktet så trygt som mulig for hopperene ved å undersøke eventuelle sikkerhetsløsninger på markedet og ha klare regler for bruk.

Det bør være forstått og respektert av alle som kjøper og bruker trampoliner at...

Med rett bruk er trampolinen først og fremst et treningsredskap for barn, ungdommer og voksne.
 

Kroppen trenes mangfoldig

Over en lengre periode med effektiv trening, dvs. trening som etterligner og overdriver våre hverdagslige bevegelsesmåter, utvikler man nye instinkter som gjør at man kan håndtere uventede situasjoner i hverdagen bedre. Ved å utsette seg for et moment av "kaos" (som f.eks. hopping på trampoline) utvikles balanse, motorikk, ben- og ryggmuskelstyrke (core stability). Dette skjer naturligvis over en lengre periode med kontinuerlig trening.

Når man hopper fram og tilbake på en trampoline parerer kroppens holdningsmuskler kraftimpulsene til enhver tid. Uten å legge merke til det, trener man stabiliteten i alle muskler som kreves for å opprettholde din holdning mens du hopper. Grunnet akselerasjonene og retardasjonene på trampolinen 'stresses' skjellettet noe som medfører til økt beintetthet. Å hoppe 10 minutter på en trampoline tilsvarer det samme eller mer som å spasere i 40 minutter. Ved å eksempelvis gå, hoppe med begge beina, veksle mellom høyre og venstre bein på trampolinen øker man 'kaoset' kroppen utsettes for mye mer enn f.eks. sammenlignet med en spasertur. Med andre ord får du mye bedre utbytte av den tiden man er i aktivitet på trampolinen.
 

Balansen

Forestill deg at du går en spasertur samtidig som en eller flere personer forsøker å dytte deg overende og at du, til tross for det, beholder balansen. Balansemessig er dette akkurat hva som skjer på en trampoline. En kontinuerlig, positiv og intensiv kamp for å beholde balanse og kontroll. Om du plasserer et lite barn som akkurat har begynt å gå på en trampoline, så kommer barnets fysiske utvikling til å akselerere, samt barnets kognitive evner. Balansen til barnet blir merkbart bedre, samtidig som man oppnår en styrkeutvikling i beina som er vanskelig å overgå. Ved å hoppe på trampoliner trenes benmuskulaturen effektivt.
 
Hvis du virkelig inn for å utnytte trampolinens dynamiske underlag kan du øke treningsintensiteten i alle øvelser du gjør på trampolinen. Trampoliner ble så tidlig som på 1940-tallet brukt som et treningsredskap for opplæring av piloter, fallskjermhoppere og for personell til hangarskip.
Manualen for dette finnes i boken: "Gymnastics and tumbling", United states Naval Institute ; Annapolis Maryland 1944. Anbefales!
 

Nils Tångroth

Lege

(Avbildet person er ikke Nils Tångroth)